خوشبخت باشیم

برای خوب زندگی کردن باید بر افکار خوب تمرکز و تسلط داشت. حال آنکه بسیاری از افراد بر عکس عمل می‏نمایند. این گونه افراد تعریفها و تمجیدها از خود را نشنیده گرفته، اما حرفهای ناخوشایند را مدتها در ذهن خود تکرار و می‏کاوند.
هنر «خوب زندگی کرن» بستگی به توانایی فایق آمدن بر مشکلات در کوتاهترین زمان ممکن پس از بروز آنهاست. گاه «خوب زندگی کردن» می‏تواند کاری بسیار مشکل باشد چرا که لازمه «خوب زیستن» جستجوی پیگیرانه زیباییها و خوبیها است. در این ارتباط، نقاشی، سخنی زیبا گفته است. او می‏گوید: قلم و رنگ در اختیار شماست. بهشت را نقاشی کنید و بعد وارد آن شوید.
یکی از رموز اصلی «خوب زندگی کردن» جمع‏آوری و اندوختن راه‏حلها نیست، بلکه استفاده و به کارگیری آنهاست. همه آدمها خواهان زندگی بدون مشکل و راحتی هستند اما زندگی پر از مسایل و مشکلات است به طوری که هر مشکلی که حل شده و از پیش پا برداشته شود، مشکلی دیگر جایگزین خواهد شد. چنانچه افراد قبول کنند و به خود بباورانند که مشکلات، همیشگی و دایمی هستند و باید به آنها به عنوان امکانات مبارزه و رشد و محرکهای زندگی نگاه کرد، قدرت و کنترل بیشتری بر زندگی خود خواهند داشت.
باید قبول کرد که میزان و مدت درد و عذاب کشیدن و غم و اندوه ریشه کاملاً درونی دارد و به عامل خارجی مربوط نمی‏شود. بهترین دلیل برای اثبات این مدعا، آن است که افراد مختلف در قبال مسایل مشابه و یکسان، برخوردهای کاملاً متفاوتی از خود نشان می‏دهند. بنابراین، نوع نگاه آدمها به حوادث رابطه مستقیمی با میزان درد و عذاب ناشی از آن حوادث را دارد. به طوری که چنانچه با دیدی روشن و
مثبت به آن حادثه نگاه کنیم، نکات خوب در آن می‏توان یافت و با توجیه زیبایی که برای آن واقعه می‏کنیم از شدت و عمق ناراحتی و استمرار آن جلوگیری به عمل می‏آید.
انسانها در مسیر زندگی خود با مسایل مختلفی روبه‏رو می‏شوند و این که گفته می‏شود نباید در مقابل مشکلات ناراحت شد، به این مفهوم است که ناراحت شدن در مواقع بروز مشکلات امری غیر قابل اجتناب است. اما اگر غم و اندوه طولانی شود و فرد نتواند با آن کنار بیاید این مسأله شخص را در معرض انواع بیماریها قرار می‏دهد. یکی از مواردی که می‏تواند غم و اندوه در افراد ایجاد کند، مرگ عزیزان است. بعضی افراد پس از مرگ عزیزشان دیگر نمی‏توانند به زندگی عادی خود بازگردند. اما چنانچه این افراد قبول کنند که مرگ دعوت حق برای تکامل حیات و دسترسی به آسایش وآرامش ابدی است و بپذیرند که پس از مرگ، روح از قالب خاکی جدا شده و فارغ و سبکبال، بدون هیچ درد و رنجی، به زندگی برتری ادامه می‏دهد، خیلی بهتر می‏توانند بر اندوه و تألم خود فایق آیند.
از طرف هر یک از افراد برای «خوب زندگی کردن» به یک تصمیم و اراده جدی نیازمندند. تصمیمی مبنی بر اینکه هر روز از وقت محدودی که در اختیار دارند بیشترین و بهترین بهره را ببرند.
برخی باورهای ذهنی غلط بزرگترین دشمن زندگی افراد هستند و خسارات و زیانهای فراوانی به زندگی خود وارد می‏نمایند. برخی از این باورهای غلط و مخرب عبارتند از: نیاز شدید و غیر اصولی به تأیید شدن از طرف اطرافیان و دیگران، نیاز شدید به جلب توجه، نیاز شدید به قدردانی و اعتقاداتی از قبیل اینکه افراد قدرت مقابله با غم و غصه و اندوه و آلام و رنجها را ندارند و ... .
در مقابل، اعتقادات و باورهای سازنده‏ای که باعث زندگی خوب و بهتری خواهد شد عبارت است از: اعتقاد به اینکه خدا پشت و پناه انسانهاست و با تکیه به قدرت و حکمت او انسانها به جلو می‏روند. اعتقاد به اینکه آنچه در زندگی رخ می‏دهد حکمتی داشته و موجب رشد و تکامل می‏شود. اعتقاد به اینکه همه انسانها با ارزش هستند و با تکیه بر ارزشهای درونی خود می‏توانند بهترین باشند و بالاخره اعتقاد به این امر که افراد آنچه را که بخواهند می‏توانند بالاخره به دست آورند.
بهترین شیوه برای داشتن احساس مطلوب و بهتر، انجام کار و خدمت به دیگران است. بر عکس، نگرانی و ترحم بیش از اندازه به حال خود، نتیجه اشتغال به خویشتن می‏باشد. از همان زمانی که شروع به خدمت و محبت به دیگران می‏نمایید، احساس بهتری را نیز تجربه می‏کنید. خدمت و محبت به دیگران با عواملی همچون عزت نفس و خوشبینی نسبت به زندگی و اطرافیان ارتباط مستقیمی دارد.
به طور کلی برای اینکه بهتر زندگی کنیم و خوشبخت‏تر باشیم باید از چیزهایی که دوست داریم لذت ببریم و با چیزهایی که نمی‏توانیم تغییر بدهیم و یا از آنها دوری می‏کنیم، کنار بیایم و یا آنها را بپذیریم.
منبع: پیام زن